tisdag 7 juli 2015

Trädgården FÖRE- EFTER ...for now

Trädgård, trädgård, trädgård...jag börjar fatta grejen nu. 

Att se det växa, att se det utvecklas, att förvalta och akta. Att addera och rensa bort. Att dela och lägga till.

Jag börjar fatta.

Förvandlingen på 4 år, varav de 2 sista har fått mest tid. För att inte tala om slitet jag lagt ner under den här våren. Resultat deluxe förvisso. 

Tänk...tänk om 4 år till. Då kanske jag också kan vara med i Tusen trädgårdar...
Före, 2012
Efter!
Så nöjd! Jag gjorde det själv! Jag gjooooorde det!!






2012 Före
Efter!
Jag har byggt små gångar, rum och vrår av en från början helt öppen yta 
2012 Före
Nu inifrån köksträdgården - Efter
Rosorna före efter, De behövde klippas, gödslas och älskas. Störst av allt är kärleken.



2012 Före
Efter
...jodå, bakom allt står bigarråträdet kvar



2012 Före
Efter
Pergolan - världens bästa plats för riktig, stressfri semester, från morgonstund till skymning.



Jag tror jag ger mig med trädgårdsprojekt för i sommar nu, det får räcka med att klippa gräset på framsidan. 

...eller...nja, jag kanske ska bygga den där grinden till köksträdgården också...och portalen över utgången i bak...och spalten nere vid uppfarten...och...och...och...



13 kommentarer:

  1. Hel magiskt - vilket jättejobb du lagt ner och vilket fantastiskt resultat!
    Så vackert komponerat och vilket skillnad - du kan vara jättenöjd!
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  2. Jag blir alldeles mållös på riktigt. Åhh så fint du har gjort, vilken skillnad. Klart du kan vara med redan nu i tusen trädgårdar. jag har varit med och har ju inte alls så där fint som du har. Vilket jobb. Grattis! Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  3. Du, det är riktigt, riktigt vackert. En besökare hade fått stor behållning av detta även om det bara hade varit hälften så genomtänkt. Gångarna är så snygga i denna versionen, ölandsstene i gruset ser naturligt ut, nite konstruerat. Alla små detaljer du har fått till mot de breda stråken, utsökt fint. Lummigt och charmigt men absolut inte plottrigt. En trädgård som skulle presenterats som en konstnärsträdgård i allt om trädgård =) Tycker absolut att du ska vara med, fixa ihop ett par i åkarp och sätt ihop det till en paketdeal liksom, det funderar jag på. Jag vill öppna upp min för att det är så få vanliga trädgårdar med, och så väldigt få i arlöv. De flesta är ju gjorda av halv-proffs, med antingen en unik miljö eller en unik trädgård. Men den är inte värd en långresa, så det hade varit kul att få med ett par grannar så att man kan ha det som en trädgårdsvandring.

    SvaraRadera
  4. Vilket jobb du har utfört! Du måste vara med på Tusen trädgårdar så du får belöning för allt ditt kreativa arbete. Ditt "ego" kommer att fyllas på med alla fina komplimanger från besökarna och de i sin tur ger dig ännu mer energi för nya projekt. Projekten tar nämligen aldrig slut och det är väl tur det ;)
    Er trädgård är underbar !

    SvaraRadera
  5. Så fantastiskt fint!! Ett väldigt inspirerande resultat med varierande rum för utomhusvarande, inte bara för posering utan för trädgårdshäng! Så härligt! Tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera
  6. Tjusigt du gjort det. Även om vi gör tvärtom här haha :)

    SvaraRadera
  7. Fullständigt underbart! Du är fantastisk! Så inspirerande, så vackert, så ljuvligt helt enkelt. Älskar din blogg. Kram

    SvaraRadera
  8. Oj, så inspirerande! Vilket galet jobb du har lagt ner - och vilket fantastiskt resultat!

    SvaraRadera
  9. Men gud så duktig du är!! Jag har också en stor trädgård, mest gräs med några fruktträd o h det är just det du har gjort jag vill göra här. Men jag vet inte alls vart jag ska börja. Det är ju super svårt att "bygga rum" i trädgården! Så jag blir verkligen imponerad och inspirerad av det du har gjort och att du har gjort det så kort tid!!!

    SvaraRadera
  10. Du är bara så fantastisk, jag beundrar allt du gör och är så glad att du visar allt I din blogg . Jag blir så glad och inspirerad varje gang jag tittar in!! Tack för att du förgyller min dag :)

    SvaraRadera
  11. Ja, jösses Amalia, vad ska man säga? Din trädgård är ju alldeles underbar! Jag får liksom ett litet hopp, kanske vi också kan få det lite lummigare och mysigare i vår trädgård...tack för inspirationen.../Lilla gummann

    SvaraRadera
  12. Ja herre du milde så fint du har fått!!

    SvaraRadera
  13. Men åh så vacker trädgård! Vilka träd och buskar kan du rekommendera som växer så snabbt?

    SvaraRadera