lördag 29 december 2012

Över spisen

Ett av våra absolut mest lyckade projekt!

Ända sedan vi satte upp kaklet från Marrakech design har jag tyckt att det varit aningen för mycket...och då är jag inte speciellt feg vad gäller mönster och färger. Det har varit rörigt och köket har inte hållt samma stil. Klas och jag har inte varit helt eniga eftersom han tyckt det varit snyggt, och visst...fult var det inte.

Men...

Därför, så fort svärmor och svärfar gav sig av på juldagen tog jag fram verktyg och började pilla ner plattorna. De är bra kvalité så varenda en klarade sig skadefritt. (Troligen använder vi dem på något sätt till våren bygge av orangeri.)


En av de snyggare "Före"-bilderna

Sedan var det dags att skrida till verket, ett verk jag grubblat över i flera veckor. Det skulle upp hyllor och det skulle dekoreras bakom skivor av glas. 





Halva uppdraget klart, hyllor på plats och vackra burkar därpå.
Det ska bli ett ny samlingsprojekt, gamla speceriburkar
Efter mycket funderande hade jag bestämt mig för att kassera "Hemmets kokbok" från 1903, upplagan jag slaktade kom dok från 1923.




Ett riktigt roligt pilljobb.



Till sist var det dags att fälla över det måttbeställda glaset (om ni ska göra något liknande tänk på att beställa glas med "off-white" annars får allt en grönaktig ton). Vi tänkte först fästa det med silikon men det visade sig vara en usel idé eftersom det pressade sig mellan glas och vägg. Tur att vi har Hornbach några km bort. Det vara bara att fara iväg och leta lister.


Bra lister införskaffade, bara att såga till dem kvar...ett underskattat arbete som visade sig ta hela dagen. Åtskilliga vredesutbrott senare samt ytterligare en tur till Hornbach eftersom listerna (naturligtvis!) inte räckte sitter de i alla fall nu på plats.


Efter!


4 kommentarer:

  1. Det blev riktigt snyggt! Kul idé att sätta gamla recept med bilder bakom glas.
    Min egen "Hemmets kokbok" är jag väldigt rädd om, den är ett arv efter mormor.
    Ha de gott, Cat

    SvaraRadera
  2. Ojojoj! Ingen rast ingen ro! Vad ni håller på och fint blir det, så himla kreativa och uppfinningsrika ni är :) Kul att barnen gillade pysselrummet, det var en riktigt bra julklapp. Fina grejer fixar även du, är väldigt impad över både pall och lampa.. för att inte säga väggen vid spisen!

    Ha nu en fortsatt god jul och varva ner liiiite kanske?

    KRAM

    SvaraRadera
  3. Det gillar jag! Fast jag gillade plattorna innan också. :)

    SvaraRadera
  4. Jättefint, både före och efter tycker jag!

    Trevlig helg!
    Kram, Sofie

    SvaraRadera