söndag 18 maj 2014

Nytt tak, nygammal vinterträdgård och snart ny pergola

I fredags åkte den ner, den förgrymmade byggställningen som klätt in vårt hus hela (känns det som) våren. Den har säkert varit jättebra och den har fyllt sitt syfte men den har varit ful och tråkig.

Men nu är det äntligen på plats, det nya taket!

Jag lägger aldrig ut reklam här i bloggen, även om det haglar in erbjudanden på mailen varje dag, men om det finns hantverkare som jag vet gör ett bra jobb rekommenderar dem gärna, och det gör jag således gärna med Byggkvadraten

Därför att:
- det är hyvens folk som jobbar i företaget
- de alltid informerar om varenda liten grej som dyker upp längst med arbetets gång
- de håller både tid och budget
- de är mycket prisvärda
- de har utfört ett mycket estetiskt snyggt jobb
- de städar gården efter sig
- trots flera rökare på taket i 5 veckor har det inte funnit en fimp någonstans (stort!)
- de har med gott humör haft tålamod med mitt velande vad gällde val av nya pannor
Betyg: Byggkvadraten får 5 toast


Och att ställningen försvann betydde också att taket kunde läggas på vinterträdgården igen och att jag kunde kuska tillbaka alla möbler och pinaler dit in. Så i helgen har jag fått tillbaka min oas. Därute går inget fort. Jag stannar ideligen upp för att bara fundera en stund, titta lite eller andas. En riktig och viktig oas med andra ord.

In med alla glaspinaler igen
och Lotus (den lille grå i bakgrunden) är lycklig över sin kattgård de luxe. 
Kiwin och vinrankan har satt fart.


Och evighetsbygget med pergolan fortskrider. Men nästa vecka kommer förhoppningsvis taket på plats över möblerna. En massa fina lyktor är redan inköpta för att hänga därunder…

Före golv

Nå, hur ska du ha det? Över eller under?
"Nej, hallå…det ser lite snett ut tycker jag. Amatörer!"

Med sällskap av vårens kycklingar som blivit tonåringar (och tuppar…)
Starkväxande kaprifol vid varje ben, det måste växa upp och bli lummigt fort!
Och naturligtvis måste också hela kalaset brunbetsas i vår absoluta favoritkulör.
Och medan några i familjen jobbar ruskar andra ner trädens blomning, men vad gör det när man är så här söt?!

7 kommentarer:

  1. Snyggt tegel, och gillar detaljen med slipers framför däcket. Det blir lätt lite sorgligt det där tomrummet under, smart lösning. Läste lite fel först och trodde du menade taket till vinterträdgården, att möblerna var ute men inte taket! Med regnet igår... huva! trevlig vecka!

    SvaraRadera
  2. Var kommer det där lilla "odjuret" med vingar ifrån ? finfint

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är en riktig gammal favorit. Jag köpte den på Malmö Hem och Villamässa för massor av år sedan dessvärre...

      Radera
  3. Slottet ser absolut bättre ut nu. Men Sandra hur orkar ni? Vilken kämpaglöd. Glöm inte att njuta av allt det fina.. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  4. Åhhh så vackert hus ni har - en riktig dröm med vinterträdgård och allt !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  5. Malin James Dufvenhed21 maj 2014 kl. 02:15

    Fantastiskt! Är det framfusigt att fråga om den bruna nyansen ni laserar med? Jag älskar också den bruna och funderar på att slipa vårt altangolv och lasera det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såklart inte :) Det är fler som frågat efter den. Jag använder den både inne och ute, fungerar hur bra som helst! Har den i en trappa här inne och det är minimalt med slitage. Märket är Herdins Lackbets och färgen Mörk Ek 725. En strykning är tillräckligt!

      Radera