fredag 15 november 2013

Hosta, mynta och plädar

En envist hosta håller sitt grepp kring de små på Villavägen 3. Nästan hela veckan hemma och flera koppar te. För att vi skulle ha mynta så det räcker över vintern passade jag och lilla kråkan på att skörda in det sista innan frosten tar den.

Naturligtvis i sällskap av hönor...jag kommer aldrig få en bild av enbart en mänskliga delen av familjen i trädgården igen, det kommer troligen ständigt vara en eller ett par hönor i för- eller bakgrunden.

"Man kan ju aldrig veta om de där människorna har något gott med sig..."


Nästan som i spelet "Hayday"
Bladen ligger avrepade och ska torka.
De kvarvarande pinnarna sparar jag någon dag,
då doftar det mynta i hela köket.
Sista laddningen sedan förra torkningen.
Helt utan tillsättningar rakt ner i varmt vatten.
Fantastiskt gott te!
Vi har plockat fram alla pälsplädar för att frusna krypa ner i soffan om kvällarna. Än så länge är det mysigt men framåt februari vet jag hur trötta vi kommer vara på att småfrysa under våra plädar. Baksidan av att bo i stora, gamla hus.


Jag laddade upp med plädarna i soffan...
Det tog mindre än 1 minut, sedan låg "Prinsen på ärten" på bästa plats.

8 kommentarer:

  1. Mys! Filtar och varma drycker...

    SvaraRadera
  2. Sitter och klickar mig runt i bloggvärden och vad glad jag blev när jag hittade hit. Massor av fin inspiration till vår husrenovering. Å så har du en fin katt och massa goa höns dessutom (får mig att längta tillbaka till barndomen). Ha en fin fredags kväll. Kram Johanna

    SvaraRadera
  3. Åhhh! vad mysigt, ja inte hostan. Lite ingefära och lime kan också göra susen. Men jag gillar verkligen Elsa Beskow muggen massor. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  4. Lyckliga du, hönor är så underbara djur! Trevligt för er att ha dem i trädgården. Prinsen är verkligen fin där han ligger och njuter. Mysigt att se fram emot den kallare årstiden med härliga plädar. Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  5. Fint inlägg och fina bilder, jag önskar krya på er! /hängiven bloggläsare

    SvaraRadera
  6. Vad härligt med myntate och tjocka plädar! (säger jag såhär i början av vintern). Är katten en burma?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är underskattat med plädar, jag befinner mig under dem hela vinterhalvåret. Det stämmer bra, katten är en Burma. En fantastiskt ras, har haft perser , birma och Russian Blue också genom livet men kommer aldrig, aldrig ha något annat än Burmor i huset framöver. Underbara katter, tillgivna och lugna för att vara korthår. Keliga och roliga.

      Radera