söndag 6 oktober 2013

Vi blandar gärna äpplen och päron

Efter att ha varit en sväng på köpcentrat var humöret i bott. Det är något oerhört deprimerande med att spendera helger i komersch. Så vi åkte hem, dröp ur bilen och då...solen pressar undan molen och plötsligt känns det bättre. Rent av så bra att vi bestämmer oss för att skörda.

Päron, höst- och vinteräpplen, mynta (som vi torkar och göra förbaskat gott te av!), hasselnötter och valnötter.

Nu doftar det äpplemust, äpplekakor och nötter på tork i ugnen.



Hasselnötter, jag tror hönorna hade kunnat lära sig slå volter för det godiset.
Elma knäcker med en tegelsten och hönorna står på rad och väntar på att få lagom stora bitar.

Klas egna äpplemust.
Valnötter på tork i låg värme.
 ( I skrivandet stund är den ena redan uppäten...)

4 kommentarer:

  1. Jag fattar exakt vad du menar med att det är skönt att komma hem från köpcentrat. Hatar detta shoppande och all hysteri. Fast älskar ändå att få fina saker. Kluven! Era skördar är guld värda... Kraaaaam Pia

    SvaraRadera
  2. Ser riktigt mumsigt ut!

    Ha det gott!
    Ina

    SvaraRadera
  3. Jag avskyr att vara i köpcenters. Hönsen och sonen trvis väldigt bra i varandras sällskap. Prima bild. Och vilken fin dag ni fick.

    SvaraRadera
  4. Köpcentrum är för mig en mardröm, tänk att det finns de som åker till Ullared (60 mil!) på sin semester...hu, jag gjorde det inte ens under pistolhot.
    Så fina och hemtrevliga bilder med resultat av höstens skörd. Men mest av allt gillar jag bilden med Elma och hönorna, snacka om koncentration från två håll!

    SvaraRadera