tisdag 23 juli 2013

Det artar sig

Svettiga dagar med bygge där vi befarat solsting mellan varven. Semesterdagarna tickar iväg men visionen om att få klar den där förbenade vinterträdgården under de här veckorna hägrar fortfarande.

-Fönsterväggarna monterade, tätade med lister och silikonade i alla springor.
-Takstolar monterade och de stora partierna med kanalplast (jo, det fick bli så) på plats.
-Golvet tätt och brunlaserat.
-Dörrar tätade och justerade.

...och det ser ut som att jag inte gör annat än målar men det är inte hela sanningen.
Det kanske rent av är så att jag alltid måste ropa till Klas "Kan du ta ett kort på mig?" för att jag överhuvud taget ska få vara med på bild. Och det hinner jag kanske rent av bara ropa när jag står och målar, för annars jobbar jag ju eller rent av fotar honom...

Så kanske det är.



Usch, det här är en jobbig bild på så många sätt.
Den kommer vi titta på och rysa många gånger.
Måla trappan så att det blir mer "inne".
Och att dammsugaren står där förstärker onekligen inne-känslan.

Måla takstolar.
I bakgrunden skymtar vår alldeles egna brädgård som byggts upp under de här sista veckorna.

"Lucy in the sky with diamonds" 

Takstolar på plats och skymningen drar in.
Men så fort det gryr är vi på det igen, ungarna kommer ut i pyjamas när de vaknar...
Och så går det en liten stund och vips är det skymning igen.
Jöses vad dagarna rusar fram.
Vansinnigt varmt och ljust att montera tak!

Brunlasera golvet.
Så är det lite småpill kvar. Den avslutande taklisten, de måttbeställda fönstren som ska sitta i tårtbitar, de fabulösa hantagen som ska inhandlas på Byggfabriken. Och så inte minst inredningen!! Är en av Sveriges just nu mest aktiva hökar på landets alla nätauktioner vill jag lova. Har bilden klar för mig, nu ska jag bara hitta de där möblerna som jag fantiserat ihop.

Ju mer jag tänker på det desto mindre kan jag nog benämna det som "småpill".

5 kommentarer:

  1. Ni får nog det finaste växtus/uterum/orangeriet i Skåne.Så snyggt med det laserade golvet. Vilket team.. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Det blir så himla bra! Så härligt med ett växthus kopplat till huset på det sättet. Ska bli kul att se det färdiga resultatet.
    Ha de gott. Catarina

    SvaraRadera
  3. Helt underbart, det passar in som om det allrid stått där. Vackra takstolar, men inte röker ni på när ni snickrar? :-) härligt med prunkande rabatter utanför.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahahahaha, nä jag år så totalt obevandrad vad gäller möjligheter att röka så att jag inte ens gjorde kopplingen förrän nu. Å andra sidan blir man hög på att betsa ett helt golv så det går nog på ett ut.

      Radera
  4. Men kära nån så ni har jobbat! Jag har scrollat upp och ner och är full av beundran, så otroligt bra och fint det här blev! En vinterträdgård som ni byggt själva, så duktiga ni varit! Och era barn gillar jag som är med i det hela på något vis, ja inte i början då.
    Kanalplast är inte att förakta! Jag avskyr plast på många sätt men det är utmärkt till mycket också. Och det blir inte så mörkt inomhus heller.
    Sedan gillar jag de uppmurade väggarna och golvet blir så snyggt med mörk bets! Hoppas, hoppas du får tag på möblerna du tänkt dig!

    Kramar från en mycket imponerad Cia!

    SvaraRadera